Adios Mexico, de reis gaat door! - Reisverslag uit Tikal, Guatemala van Team Euro Products - WaarBenJij.nu Adios Mexico, de reis gaat door! - Reisverslag uit Tikal, Guatemala van Team Euro Products - WaarBenJij.nu

Adios Mexico, de reis gaat door!

Door: Team Euro Products

Blijf op de hoogte en volg Team Euro Products

25 April 2014 | Guatemala, Tikal

Dinsdag 15 april

We reden vroeg weg omdat we deze dag 575 kilometer voor de boeg hadden. De zonsopgang op dit strand was ideaal voor een paar mooie foto’s. In de Verenigde Staten is 575 kilometer ongeveer 7 á 8 uur rijden, maar in Mexico zijn de wegen minder goed. Daarom doe je er in dit land al gauw 11 uur over. De dag begon met een aantal wegwerkzaamheden die ons omleidde via zandwegen met hobbels en gaten, waarna we een wagen tegenkwamen die op de een of andere manier terecht was gekomen in een cactus ruim 30 meter vanaf de weg. Na de eerste 100 kilometer kwam er uit de motor van onze dokter Frank opeens continue een lichtgrijze pluim rook en we moesten stoppen langs de weg. De motor met zijspan wilde helaas niet meer starten en daarom werd er besloten om Frank met de andere motorrijder te laten wachten op het technische team wat niet ver achter ons reed en dat wij met 3 andere wagens door zouden gaan rijden. Verderop zijn we in een dorp gestopt om boodschappen te gaan doen, maar geen van onze betaalpassen werkte en we waren dus genoodzaakt om de pas van één iemand te gebruiken omdat de rest het ook allemaal niet deed. Rond 7 uur kwamen we aan op de camping waar we pasta met tonijn hebben gemaakt, een douche hebben genomen en rond 10 uur onder de wol zijn gekropen.

Woensdag 16 april

Een rustdag in Los Barriles, Mexico. We sliepen met de gehele groep (minus Frank en het technische team die sliepen in La Paz om een garage te zoeken voor de defecte motor) op een groot veld met veel schaduw en dicht bij het strand. We hebben onze kleding gewassen, onze lades opnieuw ingedeeld en een beetje gezwommen in de zee. Daarnaast was er op de camping een aardige Wi-Fi verbinding, wat het voor ons weer mogelijk maakte om de video over Californië te uploaden op Facebook. ’s Avonds hebben we met de hele groep een BBQ gehad op de campsite.

Donderdag 17 april

Rond 6 uur hadden we de wekker gezet omdat we iedere donderdag rond 15:15 NL tijd gebeld worden door Jeroen van Inkel van het radiostation Q-Music. Omdat we alweer een uur vooruit zijn gegaan hadden we de wekker een uur te vroeg gezet, maar we waren nu allebei toch al wakker. Nadat Q-Music rond 07:15 gebeld had hebben we een paar boterhammen gesmeerd met pasta en pindakaas en kochten we van een Mexicaan die langsliep nog een bak aardbeien voor op brood. Hierna zijn we gaan inpakken en rond 11 uur vertrokken we richting de pont. Het was ongeveer 1,5 uur rijden en de kronkelige weg nam ons mee door kleine vissersdorpen, maar even later reden we door één grote toeristische attractie vol Amerikanen en Mexicaanse verkopertjes: bizar contrast! De boot vertrok rond 5 uur aan de 19-urige overtocht en al snel hadden we ons gesetteld met de groep: lekker kaarten en lachen, lekker hoor!

Vrijdag 18 april

De oude Stena Line boot bracht ons naar het vasteland van Mexico. De auto was snel van de boot af en al snel belandden we midden in een typisch Mexicaans dorp: een groot plein met een fontein en een grote kerk, veel verkopers en gezellige muziek. In de avond aten we in Tepic, we reden vandaag ongeveer 269 kilometer.

Zaterdag 19 april

Vandaag zijn we in Tequilla geweest, Collin was jarig en er was dus reden voor een feest. Tequilla staat uiteraard bekend om z’n drankje, maar na het bezoek moesten we nog 300 kilometer rijden, dus dat hebben we maar overgeslagen. Wel een heel mooi dorp met grote brouwerijen waar het tequilla gestookt wordt. We krijgen tot nu toe in Mexico veel tolpoorten voor de kiezen met de bijbehorende militaire controles, maar die vinden het allemaal wel leuk al die oranje wagens.

Zondag 20 april

We zijn vandaag bij Tula geweest, een grote Maya-tempel in Mexico. We wilden in eerste instantie omhoog gaan, maar toen we de rij zagen staan (die gewoon om de hele tempel heen ging) haakten we al snel af. Paar foto’s genomen, ook met de lokalen die graag met ons op de foto wilden. Na Tula gingen we eten bij een lokaal restaurant waar we onze opdracht voor Q-Music te wisten voltooien. Samen met 5 Mexicanen van de band die stonden te spelen zongen we met de hele groep Nederland O Nederland. We moesten het even uitleggen aan de lokale Mexicanen, maar met hulp van de muziek en het intypen van de woorden op de computer konden ze het gelukkig gewoon oplezen.

Maandag 21 april

Lange dag, 625 kilometer gereden, maar het viel uiteindelijk alles mee. Rond 7 uur reden we weg en met de 6 andere wagens waar we mee reden spraken we af om alleen te tanken om zo zo snel mogelijk op de eindbestemming, Palenque aan te komen. Met de colonne reden we gemiddeld zo’n 90/100 en het ging allemaal erg voorspoedig: de wegen en het verkeer zaten mee. Rond half 5 kwamen we aan op de camping en pakten we snel uit om voor het eten nog te kunnen eten. We waren midden in de jungle, het was lekker vochtig en ’s nachts zijn we wakker geworden van de apen die in de bomen zaten te schreeuwen: die hebben het blijkbaar niet zo op Hollanders!

Dinsdag 22 april

Vandaag hadden we een rustdag in Palenque, een mooie Mexicaanse stad met Maya-tempels die stammen van 300 BC tot 900 BC. Rond half 9 werden we ondertussen wel uit ons bed gebrand en besloten we rustig aan richting de tempels te gaan lopen. Eenmaal daar gearriveerd liepen we meerdere andere Hollanders tegen het lijf en besloten we met een groep van 7 om een gids te nemen voor een uur tot anderhalf uur. We troffen het met de gids en de man vertelde ons alles over de Maya-dynastie en de tempels. Voor de tempels werd zo’n 1500 jaar geleden al cement gebruikt en om één liter cement te maken hadden de Maya’s ruim 80 kilo hout nodig! Het kappen van al dit regenwoud betekende uiteindelijk ook het einde voor de Maya’s rond 900 omdat het eten op was. Na de interessante tour liepen we nog langs een enorme waterval en gingen we terug naar de camping. De rest van de dag hebben we apen gekeken op de camping en een beetje uitgerust.

Woensdag 23 april

Rond 7 uur hadden we een briefing betreffende sommige voertuigen die kapot waren gegaan en apart door moesten gaan. Daarna even snel ontbeten en vertrokken richting de grens met Guatemala. Samen met twee andere teams waren we onderweg naar de grens, maar we merkten gelijk dat het qua wegen een stuk slechter werd: grote gaten in de weg en hobbels die goed werken gemaskeerd door de schaduw van een boom. Wij reden voorop en hebben dus aardig wat klappen op mogen vangen, maar we kunnen dat wel hebben. Eenmaal aangekomen bij de grens waren we snel uit Mexico en moesten er nog wat dingen worden geregeld in Guatemala. In Guatemala stond onze nieuwe gids, Rob uit ’s-Gravenzande te wachten. Hij rijdt mee tot aan Panama en reist hier al een aardige tijd rond. Rond 6 uur kwamen we aan bij Tikal en werd er besloten om de volgende dag erg vroeg de tempel op te klimmen om de zonsopgang te bekijken. We zijn benieuwd!

Benieuwd naar onze dagelijks bevindingen? Volg Team Euro Products dan op www.facebook.com/oranjetrophyteameuroproducts

• 26 April 2014 - 11:21

Elly Kleijwegt:

Met heel veel plezier lees ik jullie verslagen. Indrukwekkend wat jullie allemaal zien en beleven.

voorspoedige reis verder.

groet Leo en Elly Kleijwegt.

• 26 April 2014 - 11:39

Els:

Geweldig....
    Liefs vanuit een stralend Maasland op Koningsdag!

• 26 April 2014 - 14:43

Joyce:

Geniet van Antigua, krijg heimwee bij het zien van de mooie foto op het centrale plein. Wat een geweldige reis maken jullie!